خطبه اول |
|
اصل هفدهم: شکر و قدردانیتشکر از خدا و مخلوق بهصورت توأمان شیوه درست قدردانی |
|
اعوذ بالله السمیع العلیم من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی هَدَانَا لِهَذَا وَمَا کنَّا لِنَهْتَدِی لَوْلَا أَنْ هَدَانَا[1] ثمّ الصلاة والسلام علی سیدنا و نبیّنا و حبیب قلوبنا و طبیب نفوسنا و شفیع ذنوبنا ابی القاسم محمد (ص) و علی آله الاطیبین الاطهرین سیّما بقیة الله فی الارضین.
السلام علیک یا بنت ولی الله، السلام علیک یا أخت ولی الله، السلام علیک یا عمة ولی الله، السلام علیک یا بنت موسی بن جعفر و رحمة الله و برکاته.
توصیه به تقوا
اعوذ بالله السمیع العلیم من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیمالرحیم «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ»[2]عباد اللَّهِ أُوصِیکمْ و نَفسِی بِتَقْوَی اللَّهو ملازمة أمره و مجانبة نهیه و تَجَهَّزُوا عباد اللَّهُ فَقَدْ نُودِیَ فِیکُمْ بِالرَّحِیلِ[3]وَ تَزَوَّدُواْ فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوَی[4]
همه شما برادران و خواهران نمازگزار و خودم را به پارسایی و پرهیزگاری و فرمانبری از فرمان خداوند در همه احوال و شئون زندگی و پرهیز از آلودگی روحی و نفسانی و اصلاح نفس و تقوا سفارش و دعوت میکنم. تنها راه نجات ما در پیمودن مسیر الی الله و تحصیل سعادت ابدی و جاویدان، تقوای خداوند و رعایت فرمان او در همه احوال شئون زندگی است و از خداوند متعال میخواهیم که درهای حکمت و هدایت و تقوای خود را به روی همه ما بگشاید و همه ما را بر کسب تقوا و پیروی از پارسایان و اولیای الهی موفق و مؤیّد بدارد.
اصل هفدهم: اصل شکر و قدردانی
بحث ما در اصول و ضوابط و شاخصههای رفتاری در میان خانواده و همسران بود. به همین مناسبت به اصل هفدهم یعنی اصل شکر و سپاس و قدردانی از یکدیگر رسیدیم.
این اصل همانند برخی دیگر از اصول و ضوابط درباره روابط عام اجتماعی اسلام است. اسلام انسانها را به قدردانی از خدمات یکدیگر فراخوانده است. در فرهنگ عمومی از منظر اسلام انسانها خدمات یکدیگر را میستایند و شاکر یکدیگر هستند و از کفران و ناسپاسی خدمات یکدیگر پرهیز میکنند.
این اصل و قاعده اخلاقی و فقهی هم در روابط کلان و عموم اجتماعی صادق و حاکم است و همه انسانها در قبال کسانی که به آنها خدمتی روا داشتهاند و قدمی در رفع مشکلات آنان برداشتهاند موظفاند که قدردان باشند و شکر و ستایش لازم ازلحاظ قلبی و زبانی و رفتاری در برابر انعام و احسان دیگران داشته باشند و همچنین این قاعده در فضای خانه مورد تأکید قرار گرفته است. بهویژه در میان همسران در راستای سلامت و آرامش فضای خانواده، تا بتوانند انسانهای بزرگی را تربیت کنند به مقوله شکر و سپاس نسبت به همسران تأکید خاص وجود دارد.
در خطبه امروز یک نگاه کلی به اصل این قاعده بهعنوان یک ضابطه اخلاقی عام خواهیم داشت و به فضل خداوند در خطبه دیگر به ادله و قواعد مربوط به شکر در خانواده خواهیم پرداخت.
تعریف شکر
شکر در حقیقت همان ثنا، ستایش و اظهار خرسندی از خدمت دیگری به انسان است.
مراتب شکر
شکر گذاری ریشهای دارد که آن شکر قلبی است شناخت نعمت و اینکه این نعمت از آن اوست و یک جلوه زبانی و عملی دارد که در رفتار هم باید شکر تجلی کند، انسان خدمات دیگران را جبران کند و در برابر نعمتهای خداوند او را اطاعت کند.
فرمودهاند که شکر حداقل به سه مرتبه تقسیم میشود:
1. شکر قلبی
شکر قلبی که «ادراک کون النعمه من المنعم» است. شکر قلبی این است که ما بفهمیم و معرفت داشته باشیم که این نعمت از این منعم است. این ادراک معرفتی و قلبی پایه شکر است. پس اساس شکر در همه مراتب ازجمله شکر خداوند این است که انسان وجود نعمت را درک کند و به این هم توجه داشته باشد که این نعمت از خداوند یا شخص دیگری از منعمین است.
2. شکر زبانی
مرتبه دوم شکر همان چیزی است که به زبان جاری میشود و در قالبهای زبانی جریان پیدا میکند: «الثناء علی المنعم» یعنی در قول و زبان شکر گذار، این ثنا تجلی پیدا کند.
3. شکر عملی
مرتبه سوم از مراتب شکر، شکر عملی و شکر الجوارح است که در پیشگاه خداوند بهصورت طاعت المنعم تجلی میکند.
توضیحاتی در باب قاعده شکر منعم:شکر در برابر خداوند یک قاعده بسیار مهم و قانون عقلی بسیار اساسی است. قاعده شکر منعم یک قانون مهم عقلی است و بنیان بسیاری از معارف الهی است. در علم کلام و بیانات بزرگان ما، قاعده شکر منعم بهعنوان یکی از پایهها و راهنماهای درونی برای حرکت انسان، آغاز تابش گری انسان، شناخت خداوند و نزدیک شدن به خداوند است. این قانون اصیل عقلی عملی است که ما را در مسیر عبودیت خدا قرار میدهد. بنابراین مقوله شکر منعم و ثنا و ستایش احسان کننده، این اندازه اصیل و ریشهدار است. البته شکر منعم یکبار درباره خداوند و منعم حقیقی مطرح میشود که در این صورت خود را در اوج نشان میدهد. وقتیکه انسان توجه کند که همه نعمتهای عالم و هر آنچه در دست ماست به خدا ارتباط دارد و از عالم غیب و ربوبی فرومیآید قطعاً این قانون ما را به عبودیت و کرنش و تواضع و شکر و سپاس و تمجید فرامیخواند.
حالات افراد در قبال خدمات دیگران
در اسلام نسبت به احسان کنندگان و مخلوقات و انسانهای دیگری که خدمتی به افراد یا اجتماع میکنند نیز این قاعده شکر منعم جریان دارد.
در این مسئله چهار حالت متصور است:
حالت اول: کفران مطلق
حالت اول کفران مطلق است و انسان به خدمتی که از دیگری رسیده است بیاعتنایی و قدرنشناسی کند، نه در پیشگاه خدا شاکر باشد و نه از بندهای که مجرای فیض لطف الهی بوده است تشکر میکند. مع الاسف گاهی ما مبتلای به این کفران هستیم. غرق در نعمتها هستیم اما غافلیم که این نعمت از سوی خداوند به ما ارزانی شده است و از مجاری فیض و وسایط رحمت الهی هم غافل هستیم که این کفران مطلق است؛
حالت دوم: کفران مردم و شکر ناقص خداوند
علیرغم اینکه میداند نعمت از خداست و در پیشگاه خداوند تواضع و شکر میکند، اما نسبت به مخلوقین و واسطههای رحمت الهی بیتوجه و بیعنایت است و از آنها تشکر نمیکند. این حالت دوم در منطق اسلامی شکر تام نیست. روایات متعدد وارد شده است که تمام شکر خدا و شکر کامل خداوند به این است که واسطههای فیض را هم شکر بگذارید.
امام رضا (علیهالسلام) فرموده است: «مَن لَم یَشکُرِ المُنعِمَ مِنَ المَخلوقینَ لَم یَشکُرِ اللهَ عَزَّوَجَلَّ»[5]. اگر شما در برابر استاد، طبیب و خدمتگزار که خدمتهایی به شما میدهد شاکر و سپاسگزار نباشید شکر خداوند را هم بهصورت کامل بجا نیاوردهاید. این قانون کلی است که میفرماید شکر تام را انجام ندادهاید.
از امام سجاد علیهالسلام نقل شده است: «أشكَرُكُم للّه أشكَرُكُم للناسِ»[6]. سپاسگزارترین شما به مردمی که به شما در خانه و جامعه به شما نیکی و خدمتی روا داشتهاند شاکرترین شما برای خداوند است. پس شکر منعم چه پدر و مادر و هرکسی که به شما نعمت و خدمتی کرده است مکمل شکر خداوند است این قانونی است که در روایات متعدد به آن اشاره شده است.
امام سجاد در ذیل این روایت میفرماید: خداوند در روز قیامت خطاب به بندهاش میگوید: فلانی را شکر گذاری کردی؟ در جواب میگوید: خیر من فقط شکر تو را کردم، این بنده که کسی نبود او واسطه بود، خطاب میرسد: که اگر او را شکر نکنی مرا شکر نکردهای.[7] عبد جواب میدهد که من شاکر تو بودم هر چه در این عالم است از آن توست: «لِلَّهِ مُلْکُ السَّمَوَاتِ وَ الْأَرْضِ»[8] همه این خادمان و خدمتگزاران به انسانها همه ابزار دست خدا هستند فلذا من شاکر تو بودم و به اینها توجه نکردم، از خداوند خطاب میرسد: تو شکر مرا بجا نیاوردی. کمال شکر من به این است که تو از واسطههای نعمت من هم شاکر باشی.
حالت سوم: غفلت از خداوند و توجه استقلالی به مخلوقات
حالت سوم هم نوعی کفران است. انسان دیگران و وسایط را شکر گذاری کند اما غافل از این باشد که خدای عالم بر این نعمت دهندگی حاکم بوده است و همهچیز دست خداست. طبق آموزههای دینی و معرفتی اسلام همه این سه صورت باطل است.
حالت چهارم: شکر خدا و مردم توأمان
حالت چهارم حالتی است که در منطق اسلام موردقبول قرار گرفته است. شکر درست بر اساس راهنمایی عقل این است که انسان در برابر نعمتهایی که از سوی انسانهایی دیگر به او رسیده است شاکر آنها باشد و هم بداند که همه این امور به دست خداست و از مجرای فیض الهی صادر شده است. این نوع از شکر گذاری شکر تام است.
دو قانون مهم در مقوله شکر
پس به یاد داشته باشیم که شکر در منطق اسلام دو قانون دارد:
قانون اول: شکر خالق و مخلوق همدیگر را تکمیل میکنند و شکر مخلوق درواقع شکر خداست و باید انجام شود؛
قانون دوم: شکر مراتب دارد شکر کامل شکری است که در دل اذعان به نعمت و ارزش منعم باشد. دل در پیشگاه خداوند و در برابر خادمان دیگر اذعان داشته باشد (شکر قلبی) و همچنین بر زبان جاری شود، زبان شکور یک ارزش والای معنوی و اخلاقی دارد (شکر زبانی) و سوم اینکه شکر در عمل هم تجلی کند. شکر خدا طاعت خداست و شکر دیگران هم این است که این نعمتدهی یکسویه نباشد شما هم اگر در مواقعی میتوانی به همسر فداکار خود، به پدر ایثارگر خود، به استاد و آموزگار خود هم خدمتی به او ارائه دهی (شکر عملی).
فراتر از این قوانین این قانون است که همه شکرها برای خداست. این شکرهای مخلوقین هم درواقع جلوهای از جلوههای شکر حضرت حق است.
خدایا به ما توفیق شکر گذاری به پیشگاه خودت و قدردانی از خدمات مخلوقین عنایت و کرامت بفرما، اموات و گذشتگان ما مشمول رحمت و غفرانت بفرما.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ إِنَّا أَعْطَينَاكَ الْكَوْثَرَ فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ[9]
[1]. اعراف 43.
[2]. حشر 18 و 19
[3]. نهجالبلاغه، خطبه 204.
[4]ـ سوره بقره: آیه 197
[5]ـ شیخ صدوق، عیون الاخبار الرضا (ع)، ج 1، ص 27، ح 2
[6]ـ مرحوم کلینی، الکافی، ج 2، ص 99، ح 30
[7]ـ خداوند در روز قیامت به بندهاش میفرماید: اشکرت فلانا؟ فیقول: بل شکرتک یا رب. فیقول: لم تشکرنی اذ لم تشکره.
[8]ـ سوره شوری آیه 49
[9]. سوره کوثر
خطبه دوم |
عدم وابستگی ایران مستقل به استکبار و انتخابات آمریکاجامعهشناسی عمیق مردم آمریکا توسط رهبری |
بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا و نبیّنا و حبیب قلوبنا و طبیب نفوسنا و شفیع ذنوبنا ابی القاسم المصطفی محمّد و علی وصیه علیّ امیرالمؤمنین و علی الصدیقة الطاهرة فاطمة الزهراء و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنة اللهم صلّ و سلّم و زد و بارک علی أئمة المسلمین علیّ بن الحسین و محمد بن علیّ و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علیّ بن موسی و محمد بن علیّ و علیّ بن محمد و الحسن بن علیّ و الخلف القائم المنتظر حججک علی عبادک و أمنائک فی بلادک ساسة العباد و ارکان البلاد و ابواب الایمان و أمناء الرحمن و سلالة النبین
توصیه به تقوا
أعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم «يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَيْءٌ عَظِيمٌ يَوْمَ تَرَوْنَهَا تَذْهَلُ كُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمَّا أَرْضَعَتْ وَتَضَعُ كُلُّ ذَاتِ حَمْلٍ حَمْلَهَا وَتَرَى النَّاسَ سُكَارَى وَمَا هُمْ بِسُكَارَى وَلَكِنَّ عَذَابَ اللهِ شَدِيدٌ»[10]
همه شما برادران و خواهران نمازگزار و خودم را بار دیگر به پارسایی و پرهیزگاری و فرمانبری از فرمان خداوند در همه احوال و شئون زندگی و پرهیز از آلودگی روحی و نفسانی سفارش و دعوت میکنم.
خداوند در اولین آیه سوره حج ما را مخاطب قرار داده است: ای مردم تقوای خدا را پیشه کنید. یکی از جلوههای خداترسی، ترس از احوال قیامت است. ماجرای قیامت چنان شگفت و دهشت آفرین است که هر انسانی را تکان خواهد داد. در روایات آمده است این آیه که نازل شد پیامبر خدا در سفر بودند وقتی مردم این آیه را شنیدند لرزه بر اندامشان افتاد و گریستند. خداوند میفرماید: مردمان از خدا بترسید بدانید که زلزله قیامت چیز بزرگی است، حادثه در هم کوفته شدن زمین، فروپاشی نظم عالم بسیار دهشت ناک و وحشتآفرین است. از آن لحظه وحشتآفرین که هنگامهای قبل از نفخ صور است بترسید. آن وحشت را همه انسانها درک خواهند کرد. آنقدر آن حادثه و زلزله شدید است که مادران شیرده از فرزندان شیرخوارشان غافل میشوند. بالاترین علاقه میان انسانها علاقه میان مادر و فرزندش است مخصوصاً در زمان شیرخوارگی. اما در این زلزله و فروپاشی نظم عالم آنچنان دهشتناک است که مادر شیرده را از فرزند نوزاد خود غافل میکند و هر صاحب حملی، حمل خود را فرو مینهد به این صحنه وحشتناک که نگاه میکنی گویا همه مست هستند اما اینها مست از شراب نیستند عذاب خدا همه را به این حالت افکنده است. این روزگار در پیش همه ما هست و همه ما باید به آن بیندیشیم و از آن بترسیم این ترس مقدس، امروز ما را آباد میکند و آینده ما را نجات میدهد و ما را سعادتمند میکند. انشالله خداوند به ما توفیق فهم این معارف الهی را عنایت بفرماید و دل دادن به این حقایق آسمانی را عنایت و کرامت بفرماید.
یاد و خاطره علما، مراجع، بزرگان، درگذشتگان، اموات، شهدای اسلام و انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، شهدای مقاومت اسلامی و شهدای مدافع حرم و شهدای این جمع و امام راحل و همینطور یاد و خاطره علامه گرانقدر مرحوم آیتالله طباطبایی این مفسر و حکیم بزرگ الهی را گرامی میداریم و بر روان همه آنان با ذکر صلواتی بر محمد و آل محمد درود میفرستیم.
مناسبتها:
مناسبتهایی است که خلاصهوار عرض میکنم:
1. انتخابات آمریکا و نکاتی پیرامون آن
آمریکا بهعنوان نماد تمدن مادی و استکباری جهان باید برای ما موردتوجه دائمی قرار بگیرد و شناخت دشمن از ضروریات پیمودن درست راه است. در این خصوص چند نکته را فهرستوار عرض میکنم:
1. عدم گره زدن آرمان ایران مستقل به جناحهای داخلی آمریکا
همه دنیا باید بدانند ایران آزاد، مستقل و مقتدر سرنوشت و آرمان و ایدههای خود را با جناحهای داخلی و دعواهای بچهگانه درونی آمریکاییها و احزاب و دولتمردان آمریکایی گره نزده است. ما رفتوآمد این فرد و آن فرد را مهم نمیدانیم. ما آمریکا را مظهر یک تمدن مادی و غیر الهی و دارای یک سابقه بسیار مفتضح در ظلم به ملتها میدانیم. ما راه خودمان را میپیماییم و مسیر خودمان را طی میکنیم و مسائل و حوادث داخلی آنها نمیتواند خللی در پیشبرد اهداف ایران اسلامی وارد سازد به حول و قوه الهی.
2. استکبار آمریکایی در سراشیبی انحطاط
ایران و انقلاب اسلامی مدعی است که گفتمان غربی و آمریکایی مادی و ظالمانه است. ما معتقدیم بهرغم شکوه ظاهری این تمدن، امروز تمدن غربی و آمریکایی دارای انحطاطهای مهمی است. این تمدن در درون خود با آسیبهای جدی مواجه است. امام عزیز ما، رهبر فرزانه ما، بزرگان و صاحبنظران ما بارها تحلیل عمیق خود را از وقایع و عمق تمدن غربی ارائه کردهاند. مردم آمریکا هم هر از چند گاهی به گوشههایی از این فروپاشی درونی خودشان توجه میکنند. بنابراین عمق تمدن غرب دچار آسیبهای جدی شده است. این سخن را بزرگان ما گفتهاند امروز هم ما باکمال صراحت میگوییم که این تمدن آسیبزده و آفتزده است، در دل خود مشکلات فراوانی دارد گاهی هم آن 99 درصد مظلومان از ملت آمریکا این را احساس میکنند گرچه راهحل درستی پیدا نمیکنند.
3. مردم آمریکا در چنبره دولتمردان و احزاب سیاسی
مردم آمریکا هم مستضعف، مظلوم، سرگردان و اسیر در چنبره احزاب و دولتمردان مستکبر آمریکایی هستند. هر از چند گاهی هم که از گوشهای شعار تغییر میآید همه بهسوی آن متوجه میشوند. این نشان میدهد که مردم آمریکا، مردمی درخور ترحم هستند که در چنگال گرگها اسیرشدهاند.
4. سرسپردگی بعض دولتهای منطقه به قدرت پوشالی آمریکا
از دولتهای منطقه، احزاب و جریانهای مختلف در این انتخابات آمریکا مصاحبهها کردند و پولها هزینه کردند. به رقیب این آقا پول دادند، از آنطرف به این شخص کمک کردند. خیلیها خودشان را در این انتخابات آلوده کردند. این قدرتهای پوشالی منطقه از اسرائیل و آل سعود و امثال اینها بدانند اینکه بخواهند خودشان را با وصل به این قدرتها نجات دهند به بد جایی دلبستهاند. این قدرت پوشالی در حال فروریختن است. شما میخواهید با اتصال به این قدرت خودتان را حفظ کنید، بدانید که هم این قدرت در حال فروپاشی است و هم شما قدرتهای ضعیفی هستید که در برابر اراده ملتها نمیتوانید مقاومت کنید.
5. جامعهشناسی عمیق مردم آمریکا توسط رهبری
دنیا در این حوادث اخیر، مردمشناسی، آیندهنگری و پیشبینیهای رهبر فرزانه و حکیم ما را حس کرد. امروز بوقهای تبلیغاتی دشمن هم انگشت حیرت به دندان گزیدهاند که چگونه رهبر حکیم ما چنین دارای مردمشناسی عمیق از جامعه آمریکاییها است.
آنها گفتند: گوی بلورین و فال خیالی است. شما اشتباه میکنید رهبر ما با الهام از معارف الهی بصیرت الهی دارد و عمق جریانهای آمریکا را میشناسد.
ما امروز حوادث شما را رصد میکنیم تا عمق مسائل شما در تیررس فکر و بصیرت رهبر معظم و بزرگان ماست. این آگاهی رهبر عظیمالشأن ما برای آنها هم جای حیرت داشت.
6. عدمتغییر سیاستهای کلان و ظالمانه آمریکا
آنچه ما باید در قبال این حوادث و وقایع بگوییم این است که سیاستهای آمریکا تغییری نکرده است. این آقایی که آمده است اگر راست میگوید و میخواهد به فریاد فروخفته مظلومان عالم و همان مردم خودش جواب دهد باید پرونده آمریکا را در فلسطین، یمن، بحرین، سوریه و عراق ورق بزند و تغییر دهد. برای ما رفتوآمد افراد مهم نیست، ما کشور مستقل و آزاد هستیم، در برابر زیادهخواهیها میایستیم و در برابر عربدهکشیها کوتاه نخواهیم آمد.
ما به عمل افراد نگاه میکنیم. اگر شما راست میگویید این صحنههای کشتار و این فاجعههای عظیم بشری که در همه آنها سهیم و شریک هستید تغییر دهید. این انتظار بشر از شماست و ما بعید میدانیم که شما مرد این میدان باشید.
اگر شما این مسیر را نروید همان مسیری را خواهید رفت که شوروی و مارکسیسم رفت و به زبالهدان تاریخ فرستاده شد. شما یا راه خودتان را از مستکبران پیشین جدا کنید و مظلومان عالم را موردتوجه قرار دهید و یا اگر در راه اسلاف خود رفتید بدانید که قدرت شما هم حتماً فرو خواهد ریخت.
ایران و مقاومت اسلامی جبهه مستضعفان عالم همچنان رشید و استوار بر روی پای خود ایستاده است و در برابر این موجها خم نخواهند شد ما راه خودمان را به فضل الهی ادامه خواهیم داد.
2. اربعین حسینی حماسه مظلومان عالم
موضوع دوم اربعین هست و عرض ادب این جمعیتهای بزرگ به پیشگاه سالار شهیدان است. اربعین یک حماسه بزرگ و پرشکوه انسانی، اسلامی و الهی است. اربعین زنده داشت قیام سالار شهیدان و پشتوانه حرکت مظلومان عالم است. از همه شرکتکنندگان در این راهپیمایی عظیم و همهکسانی که در این راه خدمت میکنند باید تشکر کرد و امیدواریم امسال هم مانند سالهای قبل شاهد این حماسه بزرگ و کمنظیر تاریخی باشیم.
انشالله ملتهای عالم این حماسه را با نهایت نظم و انضباط و با رعایت اصول و ارزشهای اسلامی و وحدت اسلامی اجرا خواهند کرد و این شکوه را به تکفیریها و داعشیها و آل سعود و مستکبران عالم به فضل خدا نشان خواهند داد.
3. ضرورت مبارزه با فساد در کشور
موضوع سوم ضرورت مبارزه با فساد و پروندههای فساد در کشور است. مبارزه با فساد یکفصل مهم در اقتصاد مقاومتی است. فیشهای نجومی و اختلاسهایی که رخ میدهد مایه شرمندگی است. همه باید فراتر از نگاههای بسته و محدود درصدد اصلاح نظام اداری و نظام اقتصادی باشیم. ایران اسلامی با این اقتدار و عظمت شایسته نیست با این پروندههای زشت مواجه باشد. انتظار میرود که ملت در حل این معضل مهم تلاش و همکاری کنند. قوای گوناگون باید در کنار هم فرمان رهبری را بشنوند و در برابر فساد قد عَلَم کنند.
فسادها قابلتحمل نیستند. ملتی که با مشکلات فراوان مواجه است این انتظار و مطالبه جدی را در مبارزه با فسادها دارد و امیدواریم همه دستاندرکاران بیش از گذشته با اقداماتی جدی و واقعی به این مقوله مهم بپردازند.
ایتها الاخوة و الاخوات و المستمعین الکرام اوصیکم و نفسی بتقوی الله و التجنب عن المعاصی و رعایة اوامر الله، و أقدّم جزیل شکری و جمیل ثنایی للذین یشارکون فی زیارة الاربعین و إقامة هذه المظاهرات الکبری و الجماهیریة التی قلّ نظیرها عبر تاریخ البشر و هذه المسیرة العظمی رمز بقاء العاشوراء و استمرار نهضة الحسینیة ضد الظلم و الاضطهاد و هذا الحشد الجماهیری یمثّل وحدة المسلمین و المستضعفین فی انحاء العالم و نشکر الذین یساهمون لاقامة هذه الشعائر الالهیة الحسینیة و نسئل الله أن یتقبّل من الجمیع انش الله
و ارید ان اشیر باختصار الی ما یجری علی الساحة الاسلامیة و ما یواجهه الامة الاسلامیة من معرکة ثقافیة و حضاریة. الامة الاسلامیة الیوم تواجه بمختلف جهاتها و تباراتها و مذاهبها و بلدانها خیارین استراتیجیین:
الخیار الاول: ان تستمرّ الامةعلی خط الذوابان فی الحضارة المادیة و الغربیة و تترک تراثها الالهی و تدع حضارة الاسلامیة و بالنتیجة و بالتالی تخسر کل ما تملکه من المعارف و القیم
و هذه ما یریده الکیان الاستکباری و الانظمة الفکریة المادیة
و اما الخیار الثانی: و هو خط الثورة الاسلامیة امام الامة ان تصلّ الامة و نخبها علی العودة الی الاسلام الاصیل و تجدید الحضارة الاسلامیة و تأسیسها علی المبادئ و القیم و الاحکام الاسلامیة و الترکیز علی تلبیة حاجات المجتمع المعاصر علی أسس الحیاة الطیبة
و هذا هو المطلوب منا بقوله «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا استَجيبوا لِلَّهِ وَلِلرَّسولِ إِذا دَعاكُم لِما يُحييكُم»[11]
و من الجدیر بالذکر ان سلوک هذا النهج بحاجة الی:
اولا: الی فهم معمّق و منهّج و جامع عن الاسلام و الانظمة الاسلامیة
و ثانیا: الی روئة حضاریة و استراتجیة عن الاسلام و واقع الامة و ظروفها
و ثالثا: الی روئة نهضویة و ثوریة لتغییر المعادلات الظالمة و المنحرفة علی العالم و المقاومة امامها
و رابعا: الی سلوک هادئ مع الادیان و الثقافات و وحدة و انسجام و تعایش اخوی و اخوة اسلامیة
و خامسا: الی انتاج علمیّ واسع فی شتّی المجالات و مسیرة اربعین هی حلقة من حلقات هذه الثورة و العودة الی النهضة الحضاریة الاسلامیة.
نسئلک اللهم و ندعوک باسمک العظیم الاعظم الاعز الاجلّ الاکرم یا الله یا الله یا الله ...
اللهم ارزقنا توفیق الطاعة و بعدالمعصیة و صدق النیّة و عرفان الحرمة اللهم انصر الاسلام و اهله و اخذل الکفر و اهله.اللهم انصر جیوش المسلمین و عساکر المسلمین اللهم اغفر المؤمنین و المومنات والمسلمین والمسلمات
خدایا دلهای ما را به انوار معرفت خود روشن و منور بفرما؛ اموات و مؤمنین درگذشته، شهدای بزرگوار، مراجع عظام درگذشته، درگذشتگان از این جمع و امام شهیدان را با اولیای خودت محشور بفرما؛ گامهای ما را در مسیر انقلاب و اسلام و در مسیر امربهمعروف و نهی از منکر استوار بدار، شر اشرار را به خودشان بازبگردان، همه ما را مشمول عنایات و تفضلات خودت قرار بده، گناهان ما را ببخش، توبه ما را بپذیر، به ما توفیق توبه عنایت بفرما خدمتگزاران به اسلام ایثارگران عزیز مقام معظم رهبری مراجع عظام و همه دلسوزان ملت و اسلام و کشور و مقاومت اسلامی را مؤید و منصور بدار، نسل جوان ما را از بهترین جوانان قرار بده، همه ما را زمینهساز ظهور حضرت ولیعصر ارواحنا فداه قرار بده، در فرج نورانی آن حضرت تعجیل بفرما، همه ما را از منتظران واقعی و زمینهسازان واقعی انقلاب ایشان قرار بده.
بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ يلِدْ وَلَمْ يولَدْ وَلَمْ يكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ[12]
صدق الله العلی العظیم